Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Festiwal
  • Spektakle
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • O Teatrze
  • Festiwal
  • Repertuar
  • Aktualności
  • Zespół
  • O Teatrze
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrzePolityka prywatnościProjekty
Teatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajemHistoriaKomunikacjaRegulaminFAQ
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

AMATORKI - znakomita recenzja na łamach Rzeczpospolitej

AMATORKI - znakomita recenzja na łamach Rzeczpospolitej

„Inscenizacja powieści Elfriede Jelinek na scenie Wybrzeże w Gdańsku zasługuje na miano wydarzenia, choć niektórych może szokować.

Austriacka noblistka uważana jest za pisarkę kontrowersyjną i skandalizującą. Szwedzka Akademia po burzliwej dyskusji przyznała jej swe wyróżnienie za „demaskowanie absurdalności stereotypów społecznych". AMATORKI są tego najlepszym przykładem.

To opowieść o czwórce bohaterów wkraczających w dorosłe życie. Mimo młodego wieku pozbyli się złudzeń o romantycznej miłości. Uczącej się krawiectwa Pauli imponuje siła i uroda Ericha, chłopaka niezbyt lotnego i brutalnego. Młoda szwaczka Brigitte widzi swą przyszłość u boku Heinza. Obaj młodzieńcy od początku dają zaś do zrozumienia, że od kobiet oczekują przede wszystkim seksu i prowadzenia domu, a małżeństwo nie zmieni ich dotychczasowego życia. Nie będą rezygnowali ze skoków w bok. Kobiety patrzą z nadzieją, że zapewnią im przynajmniej poczucie stabilizacji. Można dyskutować z trafnością tych spostrzeżeń. Kiedy jednak czyta się reportaże z małych miejscowości, widać, że mocno feministyczna opcja Jelinek jest, niestety, blisko życia.

Przedstawienie wyreżyserowane przez Ewelinę Marciniak robi wrażenie. Jest niezwykle energetyczne. Rozgrywa się w zawrotnym tempie. Aktorzy, wyszydzając schemat komedii romantycznej, na zawołanie policzkują się, obnażają i kopulują.

W tych odważnych scenach nie ma miłości. Wszystko ogranicza się do techniki. Nawet leżąc obok siebie nago, bohaterowie wiją się jak w konwulsjach, przypominając kijanki oglądane pod mikroskopem. A przemoc psychiczna idzie w parze z przemocą fizyczną.

Dorota Androsz, Piotr Biedroń i Piotr Domalewski imponują świetnym warsztatem i sprawnością fizyczną. Czasem demonstrują umiejętności wręcz kaskaderskie. Prawdziwym objawieniem jest jednak Katarzyna Dałek jako dziewczyna, która zgadza się na upokorzenia, ale do końca wierzy w prawdziwą miłość.

Ta brutalna, ale opowiedziana z humorem love story przerywana jest songami Ali Masskotki upozowanej na Audrey Hepburn. To spektakl poruszający, jaki rzadko zdarza się w teatrze."

Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita

Opublikowano: 18.12.2012

Zobacz więcej

Trwają próby do NOSFERATU5.12.2025

Trwają próby do NOSFERATU

Zobaczcie jak przebiegają próby do spektaklu Nosferatu w reż. Mariusza Grzegorzka. Premiera już 12 grudnia na Dużej Scenie.

Zło, które jest dobrem i dobro, które jest złem5.12.2025

Zło, które jest dobrem i dobro, które jest złem

12 grudnia zapraszamy na premierę Nosferatu w reżyserii Mariusza Grzegorzka na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże. Z reżyserem rozmawia Monika Mioduszewska.

Teatr, który rośnie. Ekologia, sztuka i wspólnota5.12.2025

Teatr, który rośnie. Ekologia, sztuka i wspólnota

Jak dziś splatają się kultura, ekologia i technologia i co z tego może wyniknąć dla przyszłości teatru? Z RMF Classic w podcaście Teatralne Innowacje rozmawia Monika Mioduszewska.